تناسب اندام به طور مستقل با کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد

18 اوت 2016- محققان گروه پزشکی دانشگاه مینه سوتا با همکاری گروهی از سایر دانشمندان آمریکایی به بررسی نقش تناسب اندام در کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت ودیابت نوع 2 در میان بالغین جوان پرداختند.

 یافته های این مطالعه درمجله ی Diabetologiaمنتشر شد وارتباط آمادگی قلبی تنفسی (CRF) را با ابتلا به پیش دیابت و دیابت روشن نمود.

نقش تناسب اندام در مطالعات قبلی در بهبود اجزاء سندرم متابولیک نظیر کاهش تری گلیسرید، قندخون ناشتا، اندازه ی دورکمر و رسیدن به مقدار کلسترول HDLبهتر، مشخص شده است.

 در این مطالعه دکتر chowو همکارانش این فرضیه را مطرح کردند که داشتن تناسب اندام بالاتر با کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت  در میانسالی ارتباط  دارد.

در این مطالعه ی کوهورت چند مرکزی که از سال  1985 تا 1986 آغاز شد، از زنان و مردان 18 تا 30 سال سفید پوست و سیاه پوست از جوامع مختلف در ایالات متحده ثبت نام گردید و ابتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع دو این افراد در طی 25 سال پیگیری و ثبت شد.

محققان تناسب قلبی تنفسی یا CRFرا با استفاده از ورزش بر روی تردمیل در ابتدای تحقیق (صفر سال: 18 تا 30 سالگی)، دراوایل بزرگسالی(هفت سال: 25 تا 37 سالگی)، میانسالی (20 سال پس از شروع تحقیق: 38 تا 50 سالگی) بررسیکردند و افراد مبتلا به دیابت را در طول زمان تحت  نظارت قرار دادند.

شرکت کنندگان بر اساس تعریف ابتلا به پیش دیابت: داشتن قندخون ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم دردسی لیتر(یا 5.6تا 6.9میلی مول بر لیتر) و مقدار آزمایش تحمل  گلوکز خوراکی 2 ساعته  برابر با 140 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر (یا 7.8تا 11 میلی مول بر لیتر) و یا اندازه ی هموگلوبین  A1C5.7تا 6.4درصد ( 39  تا 46میلی مول بر مول)، ارزیابی شدند.

ابتلا به دیابت بنا به تعریف: داشتن مقدار قندخون بیش از 126 میلی گرم در دسی لیتر(7میلی مول  بر لیتر)، مقدار آزمایش تحمل گلوکز خوراکی 2 ساعته برابر یا بیشتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر (بیش از 11 میلی مول بر لیتر) و مقدار هموگلوبین A1Cبیش از 6.5درصد ( 47.5میلی مول بر مول) بررسی گردید.

 نتایج برای سن، قومیت، جنسیت، field centre،CRFوابسته با زمان، BMIوابسته به زمان و فاکتورهای شیوه ی زندگی صفر از جمله سیگار کشیدن، مصرف انرژی، مصرف الکل، تحصیلات، فشارخون، داروهای فشارخون وهمچنین میزان کلسترول  LDLو HDLتنظیم شد.

تا سن 25 سالگی، 44.5درصد(1941 نفر) از شرکت کنندگان به پیش دیابت و 11.5( 505نفر) درصد به دیابت مبتلا شده بودند.

محققان دریافتند افرادی که به دیابت و پیش دیابت مبتلا شده اند، اکثراً مرد بوده، روزانه الکل می نوشیدند، بیش از حد غذا می خوردند، از داروهای فشارخون استفاده می کردند، سیگار می کشیدند، دارای وزن ، BMI، اندازه ی دور کمر، فشارخون و LDLکلسترول بالاتری بودند.

با این وجود، حتی پس از تنظیم برای این تفاوتها، داشتن تناسب اندام بالاتر در شرکت کنندگانی که از جوانی تا میانسالی مورد بررسی قرار گرفته بودند، با کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت در ارتباط  است.

محققان بر این باورند که تناسب اندام قلبی تنفسی از طریق کاهش تجمع چربی شکمی که یک عامل  خطر متابولیکی مهم است و کاهش التهاب خفیف سیستمیک که با دیابت نوع 2 ارتباط دارد، پروفایل خطر شرکت کنندگان را بهبود می بخشد.

 به طورکلی یافته های این تحقیق حاکی از این است که بجز وزن بدن، عوامل دیگری در بروز خطر کاردیومتابولیکی نقش دارند که یکی از اجزاء حیاتی سلامت صرفنظر از وزن بدن، حفظ تناسب قلبی تنفسی با انجام فعالیت فیزیکی در طولانی مدت است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/better-fitness-is-independently-associated-with-lower-diabetes-risk,-study-finds-96985383.html